Treceți la conținutul principal

Genul liric.


 Anul I. gr. EI 19.09   
     
LECȚIA I
Manual,  Pag.206 – tabelul TEXTUL POETIC ȘI FIGURILE PE CARE LE CONŢINE
Sarcini- În baza tabelului, elaborați o fișă de portofoliu cu definiția caracteristică, cu 1 exemplu din sursele net + 1 exemplu din textele învățate, (indicați în paranteză opera),după modelul:
Nr.ord
Figura de stil
Definiția de bază
1 exemplu din sursele de documentare
1 exemplu din textele studiate
Figuri fonologice
1
Aliterația



2




...




Figuri morfosintactice
1




2




...




Figuri semantice
1




2




3





Realizați o concluzie cu referire la frecvența/frecvență moderată a unora din ele.
1.      Care sunt ffiguri de stil înâlnite frecvent?
2.      Care au o frecvență moderată?
Ce argumente aveți?



Pentru facilitarea realizarii, utilizati suportul atasat!

FIGURI DE STIL

I. FIGURI DE SUNET
ALITERAŢIA
repetarea unei consoane sau a unui grup de consoane pentru efectul sonor al expresiei
Prin vulturi vântul viu vuia”
ASONANŢA
repetarea unei vocale sau a unui grup de vocale pentru efectul sonor al expresiei


II. FIGURI DE CONSTRUCŢIE
ENUMERAŢIA
prezentarea detaliată a faptelor sau aspectelor, constând într-o înşiruire de termeni, uneori conferind un sens hiperbolic
 „taie un cap, taie două, taie nouzeci şi nouă

REPETIŢIA
(RECURENŢA)
folosirea de mai multe ori a aceluiaşi cuvânt / cuvinte într-un enunţ pentru a întări o idee

„cald aici, cald afară, cald pretutindeni”
ANAFORA
repetarea unui cuvânt la începutul mai multor versuri sau propoziţii din frază
Pe-un picior de plai
Pe-o gură de rai”
EPIFORA
repetarea unui cuvânt la sfârşitul mai multor versuri sau propoziţii din frază
„Se uita la lună
Se-nchina la  lună
Se ruga la lună...”
PARALELISMUL
SINTACTIC
dispunere identică sau asemănătoare a unor construcţii sintactice identice
Ex.: poezia Şi dacă de M. Eminescu
EPANADIPLOZA
repetarea unui cuvânt, grup de cuvinte la începutul şi la sfârşitul unor unităţi sintactice, versuri.
Un soare de s-ar stinge-n cer
S-aprinde iarăşi soare
CHIASMUL
permutarea unor cuvinte cu schimbarea sensului
„Unii trăiesc ca să uite, alţii uită ca să poată trăi.”
ELIPSA
elidarea unui cuvânt subînţeles, enunţat anterior
„Când citea o carte, când alta.”
INVERSIUNEA
(ANASTROFA)
schimbarea topicii normale a cuvintelor dintr-o propoziţie
„Porni luceafărul.”
„limpezi depărtări”
POLIPTOTONUL
repetarea aceluiaşi cuvânt în forme flexionare diferite
„E stăpânul fără margini peste marginile lumii”

III. FIGURI DE ADRESARE
EXCLAMAŢIA
RETORICĂ
exprimarea spontană a unui puternic sentiment prin expresii exclamative sau interjecţii, printr-un enunţ a cărui funcţie conativă este doar formală (persoana căreia îi este adresată nu este prezentă)
  • ironică:
„O, te-admir progenitură de origine romană!”
  • patetică:
„O, tempora! O, mores!”
INVOCAŢIA RETORICĂ
rugăminte adresată divinităţii, muzei, unui erou, pentru a căpăta ajutor la rezolvarea unei probleme
„Eu în genunchi spre tine caut: / Părinte, orânduie-mi cărarea.”
IMPRECAŢIA
(BLESTEMUL)
exprimarea spontană a dorinţei de pedepsire a unei persoane, formă de invocare a unor forţe supranaturale în vederea unei acţiuni destructive cu caracter punitiv (cu rol de pedeapsă)
„Ăsta e jocul
Arde-l-ar focul!”
INTEROGAŢIA RETORICĂ
enunţul interogativ care formulează o întrebare ce implică răspunsul prin însăşi formularea şi conţinutul ei, ca un adevăr incontestabil
„Voi sunteţi urmaşii Romei? Nişte răi şi nişte fameni? /   I-e ruşine omenirii să vă zică vouă oameni!”

IV. FIGURI SEMANTICE (TROPI)

EPITETUL

alăturarea unui adjectiv, adverb etc., pe lângă un substantiv pentru a-l înfrumuseţa sau sublinia o însuşire socotită ca esenţială


Tipuri:
- cromatic: „flori albastre
- personificator: mândrul întuneric”
- antitetic sau oximoronic: „bulgări fluizi
- sincretic (corespunde fuziunii percepţiilor senzoriale): „voce albă
- apreciativ: „om bun
- depreciativ: „om rău
-ornant: „călăreţul singuratic”                                                       
COMPARAŢIA
aăturarea a doi termeni cu scopul de a se releva trăsăturile asemănătoare şi de a se evidenţia unul dintre termeni
„Trecut-au anii ca nori lungi pe şesuri”
SIMBOLUL
imagine sau un semn concret prin care sunt sugerate însuşirile caracteristice ale unor fenomene sau noţiuni abstracte
Ex.: simbolul geniului creator în Luceafărul
OXIMORONUL
alăturarea a doi termeni contradictorii din care rezultă o necruţătoare ironie sau un dur adevăr
„sărăcie lucie”
„otravă dulce”
„suferinţă tu, dureros de dulce”
PERSONIFICAREA
procedeu tipic prin care se atribuie fiinţelor necuvântătoare, lucrurilor, elementelor naturii sau unor idei abstracte, însuşiri şi manifestări ale omului
„Primăvara... suflă bruma din fereastră.”
ALEGORIA
discurs constituit cu dublu sens, unul literar şi altul figurat care se lasă subînţeles
Ex.: în Mioriţa, ideea morţii iniţiatice este exprimată alegoric prin viziunea unei nunţi de dimensiuni cosmice

V. FIGURI DE GÂNDIRE ŞI DE COMPOZIŢIE

HIPERBOLA
exagerată mărire sau micşorare a trăsăturilor unei fiinţe, lucru, fenomen, întâmplări
„crapă de necaz”
„Vodă-i un munte”




ANTITEZA

opoziţia între două cuvinte, idei, personaje, fapte, termenii reliefându-se reciproc

Tipuri:
  • structurală/rematică = vizează construcţia textului
Ex.: Epigonii de M. Eminescu este alcătuit pe baza antitezei între trecut şi prezent
  • punctiformă = cea redusă la un vers, sintagmă
Ex.: „Toate-s vechi şi nouă toate”
METAFORA
figură de stil prin care se trece de la semnificaţia obişnuită a unui cuvânt sau a unei expresii la o altă semnificaţie pe care nu o poate avea decât în virtutea unei comparaţii
Tipuri:
  • explicită (in praesentia) = metafora în care sunt prezenţi ambii termeni: „lună, tu, stăpân-a mării”
Soarele, lacrima Domnului”, „Primăvara, o pictură parfumată”
  • implicită (in absentia) = metafora în care este prezent numai un termen: „regina nopţii”



Comentarii

Postări populare de pe acest blog

Genul liric. Receptarea mesajului.

Anul I. EI 19.09 Tema: Receptarea si nterpretarea unui text liric.  Suport teoretic :  Tema ş i motivul literar Tema este construit ă dintr-un domeniu, o idee, o atitudine, un sentiment etc. î n jurul c ă rora se î ncheag ă ac ţ iunea unei opere artistice. Exemple: a iubirii, a naturii, a condi ţ iei umane (via ţ a, moartea, fericirea, suferin ţ a, e ş ecul existen ţ ial), a destinului omului superior, a aspira ţ iei spre ideal, a crea ţ iei ş i creatorului, a jertfei creatoare, tema timpului, a v â rstelor (copil ă ria, adolescen ţ a etc.), a raportului dintre om ş i Dumnezeu, a istoriei, a eroismului, a luptei (pentru libertate, pentru dreptate). Motivul literar const ă î ntr-un simbol, o idee, o imagine reluate sau subliniate cu insisten ţă ş i care contribuie la definirea mesajului unei opere. Exemple: Obiecte: motive acvatice (izvorul, lacul, marea, ploaia, lacrima; apa vie/apa moart ă ; z ă pada), motivul focului, al pietrei (pre ţ ioase), motive vegetal

Genul liric

ANUL I, gr. EI 19.09 LECȚIA   Manual, cl X http://ctice.md/public/download.php?id=43 Tema: DINAMICA EULUI LIRIC ÎN POEZIA CONTEMPORANĂ Manual- pag 216 1.Lecturează poezia Chipul tău de Gr. Vieru 2.Răspunde în scris la exercițiile 1,2,3,4 3.Lecturează și poezia lui Liviu Damian de la pag 218 4.Consultă Agenda cititorului și schema Particularitățile eului liric (Pentru ușurință, vezi și schema Eul liric , ex.3 pag 234) Compară cele două texte în baza tabelului: Autori Extrage 2-3 simboluri Identifică 2 motive Stări afective/ipostaze ale eroului liric Concluzii Gr. Vieru L.Damian Vă doresc mult success! Realizați sarcinile în format electronic!                                                                                                                           Prof. Aurelia Clima