Anul I. gr.
EI 19.09
LECȚIA I
Manual, Pag.206 – tabelul TEXTUL POETIC ȘI FIGURILE PE CARE LE CONŢINE
Sarcini- În baza tabelului, elaborați o fișă de portofoliu cu
definiția caracteristică, cu 1 exemplu din sursele net + 1 exemplu din textele
învățate, (indicați în paranteză opera),după modelul:
Nr.ord
|
Figura de stil
|
Definiția de bază
|
1 exemplu din sursele de documentare
|
1 exemplu din textele studiate
|
Figuri fonologice
|
||||
1
|
Aliterația
|
|||
2
|
||||
...
|
||||
Figuri morfosintactice
|
||||
1
|
||||
2
|
||||
...
|
||||
Figuri semantice
|
||||
1
|
||||
2
|
||||
3
|
Realizați o concluzie cu
referire la frecvența/frecvență moderată a unora din ele.
1.
Care
sunt ffiguri de stil înâlnite frecvent?
2.
Care
au o frecvență moderată?
Ce argumente aveți?
Pentru facilitarea realizarii, utilizati suportul atasat!
FIGURI DE STIL
I. FIGURI DE SUNET
ALITERAŢIA
|
repetarea unei consoane sau a unui grup de
consoane pentru efectul sonor al expresiei
|
„Prin
vulturi vântul viu vuia”
|
ASONANŢA
|
repetarea unei vocale sau a unui grup de vocale
pentru efectul sonor al expresiei
|
|
II. FIGURI DE CONSTRUCŢIE
|
||
ENUMERAŢIA
|
prezentarea detaliată a faptelor sau aspectelor,
constând într-o înşiruire de termeni, uneori conferind un sens hiperbolic
|
„taie un
cap, taie două, taie nouzeci şi nouă”
|
REPETIŢIA
(RECURENŢA)
|
folosirea de mai multe ori a aceluiaşi cuvânt /
cuvinte într-un enunţ pentru a întări o idee
|
„cald aici, cald
afară, cald pretutindeni”
|
ANAFORA
|
repetarea unui cuvânt la începutul mai multor
versuri sau propoziţii din frază
|
„Pe-un
picior de plai
Pe-o gură de rai”
|
EPIFORA
|
repetarea unui cuvânt la sfârşitul mai multor
versuri sau propoziţii din frază
|
„Se uita
la lună
Se-nchina
la lună
Se ruga
la lună...”
|
PARALELISMUL
SINTACTIC
|
dispunere identică sau asemănătoare a unor
construcţii sintactice identice
|
Ex.: poezia Şi dacă de M. Eminescu
|
EPANADIPLOZA
|
repetarea unui cuvânt, grup de cuvinte la
începutul şi la sfârşitul unor unităţi sintactice, versuri.
|
„Un soare de s-ar stinge-n cer
S-aprinde
iarăşi soare”
|
CHIASMUL
|
permutarea unor cuvinte cu schimbarea sensului
|
„Unii
trăiesc ca să uite, alţii uită ca să poată trăi.”
|
ELIPSA
|
elidarea unui cuvânt subînţeles, enunţat
anterior
|
„Când
citea o carte, când alta.”
|
INVERSIUNEA
(ANASTROFA)
|
schimbarea topicii normale a cuvintelor dintr-o
propoziţie
|
„Porni
luceafărul.”
„limpezi
depărtări”
|
POLIPTOTONUL
|
repetarea aceluiaşi cuvânt în forme flexionare
diferite
|
„E
stăpânul fără margini peste marginile lumii”
|
III. FIGURI DE ADRESARE
|
||
EXCLAMAŢIA
RETORICĂ
|
exprimarea spontană a unui puternic sentiment
prin expresii exclamative sau interjecţii, printr-un enunţ a cărui funcţie
conativă este doar formală (persoana căreia îi este adresată nu este
prezentă)
|
„O,
te-admir progenitură de origine romană!”
„O,
tempora! O, mores!”
|
INVOCAŢIA RETORICĂ
|
rugăminte adresată divinităţii, muzei, unui
erou, pentru a căpăta ajutor la rezolvarea unei probleme
|
„Eu în
genunchi spre tine caut: / Părinte, orânduie-mi cărarea.”
|
IMPRECAŢIA
(BLESTEMUL)
|
exprimarea spontană a dorinţei de pedepsire a
unei persoane, formă de invocare a unor forţe supranaturale în vederea unei
acţiuni destructive cu caracter punitiv (cu rol de pedeapsă)
|
„Ăsta e
jocul
Arde-l-ar
focul!”
|
INTEROGAŢIA RETORICĂ
|
enunţul interogativ care formulează o întrebare
ce implică răspunsul prin însăşi formularea şi conţinutul ei, ca un adevăr
incontestabil
|
„Voi
sunteţi urmaşii Romei? Nişte răi şi nişte fameni? / I-e
ruşine omenirii să vă zică vouă oameni!”
|
IV. FIGURI SEMANTICE (TROPI)
|
||
EPITETUL
|
alăturarea unui adjectiv, adverb etc., pe lângă
un substantiv pentru a-l înfrumuseţa sau sublinia o însuşire socotită ca
esenţială
|
Tipuri:
- cromatic:
„flori albastre”
- personificator:
„mândrul întuneric”
- antitetic
sau oximoronic: „bulgări fluizi”
- sincretic
(corespunde fuziunii percepţiilor senzoriale): „voce albă”
- apreciativ:
„om bun”
- depreciativ:
„om rău”
-ornant:
„călăreţul singuratic”
|
COMPARAŢIA
|
aăturarea a doi termeni cu scopul de a se releva
trăsăturile asemănătoare şi de a se evidenţia unul dintre termeni
|
„Trecut-au
anii ca nori lungi pe şesuri”
|
SIMBOLUL
|
imagine sau un semn concret prin care sunt
sugerate însuşirile caracteristice ale unor fenomene sau noţiuni abstracte
|
Ex.: simbolul geniului creator în Luceafărul
|
OXIMORONUL
|
alăturarea a doi termeni contradictorii din care
rezultă o necruţătoare ironie sau un dur adevăr
|
„sărăcie
lucie”
„otravă
dulce”
„suferinţă
tu, dureros de dulce”
|
PERSONIFICAREA
|
procedeu tipic prin care se atribuie fiinţelor
necuvântătoare, lucrurilor, elementelor naturii sau unor idei abstracte,
însuşiri şi manifestări ale omului
|
„Primăvara...
suflă bruma din fereastră.”
|
ALEGORIA
|
discurs constituit cu dublu sens, unul literar
şi altul figurat care se lasă subînţeles
|
Ex.: în Mioriţa, ideea morţii iniţiatice
este exprimată alegoric prin viziunea unei nunţi de dimensiuni cosmice
|
V. FIGURI DE GÂNDIRE ŞI DE COMPOZIŢIE
|
||
HIPERBOLA
|
exagerată mărire sau micşorare a trăsăturilor
unei fiinţe, lucru, fenomen, întâmplări
|
„crapă de
necaz”
„Vodă-i
un munte”
|
ANTITEZA
|
opoziţia între două cuvinte, idei, personaje,
fapte, termenii reliefându-se reciproc
|
Tipuri:
Ex.: Epigonii de M. Eminescu este
alcătuit pe baza antitezei între trecut şi prezent
Ex.: „Toate-s
vechi şi nouă toate”
|
METAFORA
|
figură de stil prin care se trece de la
semnificaţia obişnuită a unui cuvânt sau a unei expresii la o altă
semnificaţie pe care nu o poate avea decât în virtutea unei comparaţii
|
Tipuri:
„Soarele, lacrima
Domnului”, „Primăvara, o pictură parfumată”
|
Comentarii
Trimiteți un comentariu