Anul I. EI 19.09
Tema: Receptarea si nterpretarea unui text liric.
Suport teoretic :
Tema şi motivul literar
Suport teoretic :
Tema şi motivul literar
Tema este construită dintr-un domeniu, o
idee, o atitudine, un sentiment etc. în jurul cărora se încheagă acţiunea unei opere artistice.
Exemple: a iubirii, a naturii, a condiţiei umane (viaţa, moartea,
fericirea, suferinţa, eşecul existenţial), a destinului omului superior, a aspiraţiei spre ideal, a creaţiei şi creatorului, a
jertfei creatoare, tema timpului, a vârstelor (copilăria, adolescenţa etc.), a
raportului dintre om şi Dumnezeu, a istoriei, a eroismului, a luptei
(pentru libertate, pentru dreptate).
Motivul literar constă într-un simbol, o
idee, o imagine reluate sau subliniate cu insistenţă şi care contribuie la definirea mesajului unei opere.
Exemple:
Obiecte: motive
acvatice (izvorul, lacul,
marea, ploaia, lacrima; apa vie/apa moartă; zăpada), motivul focului, al pietrei
(preţioase), motive vegetale (iarba; motive florale: floarea albastră, crinul,
trandafirul…; arborele sacru: teiul, salcâmul, bradul,
gorunul…); motive terestre (codrul, grădina, muntele, dealul), motive astrale
(steaua, luceafărul, luna, soarele, norul); motivul obiectelor fermecate (paloşul fermecat, armura
tatălui,
oglinda, peria, basmaua…) obiecte simbolice (cartea-simbol cultural, treapta-simbol
ascensiv, oglinda-simbol al reflectării în conştiinţă, cheia-accesul, calea, soluţia, lacătul-interdicţia, masca-aparenţa, jocul, rolul, plugul-munca, ochiul-cunoaşterea prin contemplare, buzele-rostirea, cunoaştere prin cuvânt, sărut, inima-iubirea).
Motive cromatice: verdele-viaţă, tinereţe; albul-puritate, ideal; negrul-simbol
al morţii.
Cifre: zero (nimicul, golul, vidul, perfecţiunea
increatului), unu (cifră sacră- Divinitatea
nepereche), doi (pereche, cuplul
originar), zece (totalitate=fiinţa + nefiinţa: 1+0), doisprezece (ciclu temporal/anul
cosmic), trei, şapte, nouă (cifre fatidice).
Sentimente: dorul,
suferinţa, bucuria, comuniunea om-natură, aspiraţia spre ideal, nostalgia
absolutului, răul existenţial, spleen-ul, solitudinea, fascinaţia morţii, uitarea
prin somn/visare;
Acţiuni/situaţii
arhetipale: vânătoarea magică, transhumanţa, călătoria iniţiatică, coborârea în infern, zborul, călcarea interdicţiei, lumea ca teatru, viaţa ca vis…
Personaje: mitologice: Orfeu, Prometeu, Ulise, Hercule,
Sisif… biblice : Isus, Lucifer, sarpele, Adam, Eva, Cain şi Abel, Iuda,
magul, profetul… folclorice : Zburătorul, Manole, ciobanul mioritic,
haiducul, câinele credincios, Făt-Frumos,
Ileana Cosânzeana, calul năzdrăvan, zâna, ursitoarele, zmeul, strigoiul, ielele…din literatura cultă: Oedip,
Hamlet, Romeo si Julieta, Don Quijote, Don Juan, Faust.
Modele mitice/ legendare: mitul cosmogonic, mitul jertfei
pentru creaţie, al destinului christic, al păsării Phoenix , motivul labirintului, păcatul
originar, pactul cu diavolul…
Aforisme: carpe diem, vanitas vanitatum, fortuna labilis,
fugit irreparabile tempus…
Motivul literar central (care ordoneaza viziunea) – impus prin
repetiţie
– laitmotiv.
Viziunea artistică – paricularităţile
care compun concepţia despre lume a unui
scriitor, aşa
cum apare ea transfigurată în opera literară.
Exersare:Modulul II Manual - http://ctice.md/public/download.php?id=43
Selecteaza un text liric din manual, incepind cu pag.196, si elaboreaza o analiză după Fișa de interpretare:
Receptarea si interpretarea
unui text liric
Titlul poeziei……………………………………………………………………..
Volumul din care
face parte………………………………………………………
Autorul……………………………………………………………………………
Pentru a înțelege textul, răspunde
la următoarele cerinţe:
1.
Mi-a plăcut/ nu mi-a plăcut. De ce? (
Evitaţi formulările de tipul: Mi-a plăcut fiindcă a fost interesantă/ frumoasă
etc.). Cât ai lecturat din ea?
2.
Numeşte sentimentul/ sentimentele pe care ţi
le-a trezit lectura ei.
3.
Rescrie versurile care ţi s-au părut mai
dificil de înţeles şi încearcă să-ţi explici de unde provine dificultatea. Ai
încercat să o depăşeşti? Cum?
4.
Ai mai citit şi alte creaţii lirice de
acelaşi autor? Prin ce se aseamănă/ deosebeşte textul dat de celelalte
discursuri lirice?
5.
Ai mai citit şi alte poeme, de alţi autori,
în care să fie sugerată aceeaşi stare lăuntrică, aceleaşi sentimente sau idei
similare? Numeşte-le!
6.
Ce întrebări sau curiozităţi ți-a trezit
textul liric? În ce consistă neclaritatea, reflexivitatea sau expresivitatea
acestuia?
7.
Ţi-a amintit textul de ceva cunoscut? Un
moment din viaţa ta, o emoţie pe care ai trăit-o, o aspiraţie pe care ai avut-o
etc.
Răspunde,
la alegere, la trei - patru întrebări sau rezolvă trei-patru srcini dintre cele
de mai jos:
1.
În ce consistă compoziţia textului ( număr
de strofe, tipul lor, rima, ritmul)?
2.
Câte
simboluri/motive ai recunoscut cu ușurinșă. Enumeră.
3.
Ai mai întâlnit aceste motive (enumeră)și în
alte texte literare(enumeră)
4.
Ce întrebări ai adresa pe marginea textului:
autorului, colegilor, profesorului
5.
Ce muzică ţi se pare că ar fi adecvată
pentru un fond sonor?
6.
Dezvolta in 5-6
fraze ideea desprinsa din text.
7.
Recomanda textul
selectat/comentat unui cititor avizat.
Prof. A.Clima
Comentarii
Trimiteți un comentariu